מקומן של הנשים בדמוקרטיה הישראלית המקומית
top of page
חיפוש

מקומן של הנשים בדמוקרטיה הישראלית המקומית

בימים האלה של המלחמה, נראה שהפוליטיקה הישראלית מתקשה לשים דגש על מקומן של הנשים במוקדי קבלת ההחלטות. זאת למרות שנשים רבות נמצאות בתפקידי מפתח מרכזיים וגם כאלה שלא – עדיין מתחזקות בתים, משפחות וקריירות כאשר בני הזוג נמצאים במילואים, ואף לא מעט נשים משרתות במילואים בעצמן - עדיין לא מקבלות את הקרדיט ההולם.



בגלל זה הנתון הבא שפורסם בחדשות דה מרקר הוא כל כך משמח: השנה יתמודדו לתפקיד ראש הרשות המקומית כ-85 נשים ברחבי כל הארץ (1). זהו נתון שיא שמצביע כי מספר הנשים שמתמודדות לתפקידים ראשיים בפוליטיקה המקומית עלה משמעותית מאז הבחירות האחרונות ב-2018, בו התמודדו רק 72 נשים, ויתרה מכך, התחקיר העלה כי 66% מהמועמדות מתמודדות כעת על מקום ברשויות בהן לא כיהנה אישה מעולם כראש הרשות!


חשוב לציין שהתהליך הדמוקרטי של הבחירות המקומיות הוא חשוב השנה במיוחד. בעיקר בגלל שהוא ממקד את הפוקוס בנוגע לתרומתן הייחודית של נשים בפוליטיקה בכלל ובמקומית בפרט. בזמן שהשיח על נשים בפוליטיקה בישראל מתמקד בדיון הלאומי בנוגע להאם בכלל יש מקום לנשים בפוליטיקה באופן כללי, המימד המקומי מאפשר לנו לתת תשומת לב מיוחדת וספציפית יותר בנוגע להשפעתן של הנשים על תהליכים פוליטיים, ואף לשים לב בצורה רחבה יותר על הגידול והעלייה במעורבותן החשובה של הנשים בפוליטיקה המקומית, ולזה יש השפעה ישירה על רווחת החיים של התושבים והתושבות במדינת ישראל.

העובדה שמספר הנשים המועמדות לתפקידי ראשי הרשויות עולה הוא ברכה לא רק למאבק של הנשים לשוויון זכויות, אלא גם לתושבי כל הערים והרשויות שכבר מרגישים את הצורך בגיוון מגדרי בפוליטיקה בעצמם.


סקר שנעשה במכון סמית' (2) ובדק את דעת הקהל בנוגע למנהיגות הנשית בזירה המקומית ובמלחמת "חרבות ברזל" מצא כי ישנה עלייה ברורה בהעדפת התושבים והתושבות למועמדות אישה לראשות העיר, וירידה ניכרת בביקוש לראשי ערים גברים. אי אפשר להתעלם גם מתרומתה של מלחמת חרבות ברזל להעדפה הזו. 25% מהמצביעים והמצביעות הודו כי מאז פרוץ המלחמה הם יותר ויותר תומכים ואף מעדיפים את הובלתן של נשים בפוליטיקה הישראלית, ו65% מכלל המשיבים גם הצביעו כי לדעתם שילוב נשים בפוליטיקה ובתפקידי קבלת ההחלטות היה מועיל לתהליכי הרווחה במהלך המלחמה, כמו טיפול בנושא המפונים.


הנשים המתמודדות לתפקידי ראשי הרשויות חוצות את כל הארץ, תוכלו למצוא מועמדות גם במרכז וגם בפריפריה, נתון שמצביע על השפעתן הנרחבת בכל קטעי החברה ובכל היקפי המדינה, ולא משנה באיזה אזור בארץ מדובר ובמה הוא מוכר. נשים אלו בעלות תרומה רבה לפוליטיקה המקומית כבר שנים רבות ומשפיעות באופן ישיר על כל התחומים ההכרחיים לתפקוד תקין של כל רשות, לא משנה איפה היא נמצאת: חינוך, רווחה, תשתיות וכל מה שמצריך טיפול עדין, מתחשב, רגיש אך רציונלי.


ואלו הן לא רק סיסמאות, ניתן להתבונן בצורה ברורה ומעמיקה בתהליך השיפור והשינוי בתפיסת החברה לגבי נשים בפוליטיקה הישראלית המקומית. לא רק בסקרים ומחקרים אלא גם באחוזי ההצבעה הצפויים. הידע וההערכה לתרומתן של נשים מתרחבים ומתעצמים, מה שמאפשר להן להיות מנהיגות ראויות ולשמש כהשראה לנשים צעירות ולנערות שרואות כי בימינו להיות אישה בתפקיד מפתח, זה לא רק אפשרי אלא אפילו הכרחי.


אז כן, המאמצים לשיקום השיויון המגדרי עוד רחוקים מלהסתיים והצורך בסביבה שמעריכה יכולות של נשים, לא רק בפוליטיקה אלא באופן כללי, עדיין עומד בעינו. אך הנתונים המוצגים כאן כן מעודדים במידת מה. הם מראים כי התהליכים והמאמצים המושקעים במאבק אכן מאפשרים לנשים להרגיש ראויות, מובנות וכי יש להן מקום בתהליכי ההחלטה והשלטון המקומיים.


לסיכום, לקראת הבחירות המקומיות הקרובות אנו מזמינות ומזמינים אתכם להעמיק בתהליך הדמוקרטי של הצבעה לראשי הרשויות המקומיות השונות. זכרו כי מטרתנו כעם היא להמשיך לתמוך ולפתח את המערכה הפוליטית על מנת שתעבוד לטובתנו, ולכן עלינו לשים דגש על מי הם אותם אנשים, במקרה הזה – הנשים, שיעשו את המאמצים שאנחנו מצפים שיעשו עבורנו. נכון שמטרת העל היא לאפשר את השיויון המגדרי ברמה הלאומית, אך העובדה שהמצב משתפר מפעם לפעם ברמה המקומית, היא כבר התחלה טובה.

  הכותבת: פנינה אסטנובסקי- עבודה שווה


לעוד מאמרים



193 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page