הדרך לשוויון מגדרי בשוק העבודה חייבת לעבור דרך הבית
top of page
חיפוש

הדרך לשוויון מגדרי בשוק העבודה חייבת לעבור דרך הבית

עו"ד אורי טורקיה שלס


בעוד שלל פתרונות, הצעות חוק ויוזמות מתמקדות בקידום נשים בשוק העבודה, הנושא של חלוקת התפקידים בין גברים ונשים בתוך משק הבית נותר מאחור וכולנו מפסידים.

במרבית משקי הבית בישראל, נשים עדיין משמשות כאחראי(ת) העיקרי(ת) על ניהול משק הבית והטיפול בילדים וזאת ללא קשר לשאלה אם הן משתתפות בשוק העבודה בשכר או לא ולעמדות הספציפיות של בני הזוג. לעובדה זו יש כמובן השפעה קשה על השתלבותן והתקדמותן של נשים בשוק העבודה אך מהצד השני, גם השפעה קשה על יכולתם של גברים לקחת חלק פעיל בגידול ילדיהם.

אחת הדרכים האפקטיביות לקידום השתתפותם של גברים בניהול משק הבית והטיפול בילדים הינה מתן זכויות ישירות לגברים עצמם ובמקרה שהם לא יממשו אותן- הזכויות ילכו לאיבוד. דוגמא לכך יכולה להיות חופשת לידה ייעודית לגברים (ללא תלות בזכות של בנות זוגן), הטבות מס ייעודיות לאבות וכדומה. על אף מחקרים שפורסמו בנושא זה בשנים האחרונות ותומכים בשיטה כזו (בין היתר, מחקר מצוין של שדולת הנשים שכתבה יערה מן), מבחינה חוקית בישראל האפשרויות עדיין מצומצמות עבור גברים שרוצים לקחת חלק פעיל בגידול ילדיהם וכל זכויותיהם תלויות באלו של בנות זוגן.

אז מה בכל זאת מציעה המדינה לאבות שמעוניינים לקחת חלק פעיל בחיי המשפחה?

החוק מאפשר לאבות להחליף את היולדת בחופשת הלידה (לאחר מינימום של 6 שבועות מהלידה) ולקבל חופשת לידה בתשלום (משולם על ידי הביטוח הלאומי) עד מקסימום 15 שבועות בתשלום (לשני בני הזוג יחד). שבוע אחד מתוך תקופת הלידה יכולים בני הזוג לשהות יחד בחופשת הלידה ולקבל תשלום. בנוסף, אבות זכאים להיעדר מעבודתם בחמשת הימים הראשונים לאחר הלידה (על חשבון ימי חופשה ומחלה- כלומר, על חשבון המעסיק והעובד ולא על חשבון המדינה)

החוק מאפשר לאבות להחליף את בנות זוגן ולקבל שעת הורות במשך ארבעת החודשים הראשונים לאחר החזרה מחופשת הלידה (בכפוף לסייגים הקיימים בחוק). בני הזוג יכולים לחלק ביניהם את הזכות הזו באופן יחסי (כל אחד מבני הזוג משתמש בחלק מהתקופה).

בנוסף, אבות רשאים להתפטר מעבודתם בתוך 9 חודשים ממועד הלידה לצורך טיפול בתינוק/ת ולקבל פיצויי פיטורים מלאים. גם הזכות הזו ניתנת לאחד מבני הזוג בלבד.

לאורך תקופת ההריון, זכאי אב לעתיד ללוות את בת זוגו לבדיקות או טיפולים בהם נדרש סיוע לבת הזוג, על חשבון ימי מחלה צבורים.

כפי שניתן לראות, זכויותיהם החוקיות של אבות ואבות לעתיד בישראל עדיין מצויות בחיתולים (תרתי משמע😊 ) ועדיין נשענות על תפיסה מיושנת שגורסת שנשים הן המטפל העיקרי והחשוב בכל הנוגע לגידול הילדים. התוצאה היא שרק אחוז מזערי של גברים מממשים בזכויות הללו (למשל חופשת לידה) ולרוב נמשכת החלוקה המסורתית שבה האישה היא זו שמשתמשת בזכויות ומהווה מטפלת עיקרית לילדים ולניהול משק הבית

למרות שהדרך עדיין ארוכה, יש סיבה לאופטימיות שמגיעה דווקא מהמגזר הפרטי בישראל. בשנים האחרונות, יוזמים מעסיקים רבים הטבות ייעודיות עבור הורים באופן כללי ועבור אבות בפרט ובכך מקבעים סטנדרט חדש בעולם העבודה, בין היתר, מדובר בהטבות של חופשת לידה בתשלום, שעות עבודה גמישות, עבודה חלקית מהבית ועוד.

ניתן לקוות שמדובר בניצני שינוי שבסופו של דבר יבשילו גם לחקיקה ולסטנדרט חברתי ותעסוקתי שיחול על כל המשק (זה תלוי גם בנו!).

אם יש לכן.ם שאלות בנוגע לזכויות גברים סביב היריון ולידה, מוזמנות.ים לכתוב בתגובות ואשמח להשיב.

אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או חוות דעת משפטית. האמור לעיל מהווה תיאור כללי בלבד. בכל מקרה ספציפי, מומלץ להיוועץ בעו"ד המתמחה בתחום.


הכותבת היא עו"ד אורי טורקיה שלס, מתמחה בדיני עבודה וקידום שוויון מגדרי בארגונים, בעלת משרד עורכי דין "טורקיה שלס", חברת וועדת היגוי ב"עבודה שווה", מייסדת ומנהלת פורום "(מ)חייבות שינוי" לקידום נשים בעולם עריכת הדין ובעלת התמחות ייחודית בכל הנוגע לקידום והטמעת שוויון מגדרי במקומות עבודה.

ניתן ליצור קשר עימה בטלפון: 054-5473373 או בדוא"ל: ori@ots-law.co.il



105 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page